We zijn alweer meer dan 2 weken onderweg .. - Reisverslag uit Maseru, Lesotho van Paulien Hakkers - WaarBenJij.nu We zijn alweer meer dan 2 weken onderweg .. - Reisverslag uit Maseru, Lesotho van Paulien Hakkers - WaarBenJij.nu

We zijn alweer meer dan 2 weken onderweg ..

Blijf op de hoogte en volg Paulien

17 Oktober 2012 | Lesotho, Maseru

11 oktober
Vandaag mochten we mee helpen in de keuken. Ze hebben hier een nieuwe keuken, super mooi. Ze zijn hier ook ontzettend trots op. We gingen samen met de kok een broodje hamburger maken en gebakken aardappeltjes. Dit noemen ze hier ook wel chips. We hebben met zijn drieën meer dan 200 broodjes voorgesneden. Dit was zo klaar, wij zijn Nederlanders. De kok was helemaal verbaasd dat we zo snel klaar waren. Hij wilde het eerst niet geloven. Daarna hebben we al het sla in stukken gemaakt en schoongemaakt. Met zijn drieën ben je daar ook al snel weer klaar mee.

Rond 10 uur hebben we geholpen met alle broodjes klaar te maken. Het was net lopende band werk, kinderen kwamen en gingen weer. Sommige kwamen nog terug en wilde nog meer, dit vonden wij eerst wel vreemd. Want sommige kinderen zijn hier ook niet de slankste meer, maar krijgen altijd weer extra te eten. Rond 11 uur waren alle kinderen geweest, dit is hier erg snel. Normaal gesproken moeten dan nog kinderen eten krijgen. Maar omdat wij Nederlanders gewoon snel zijn, hadden de kinderen meer tijd om te spelen. En kinderen horen in hun pauze ook te spelen.

We maken elke avond wel weer wat nieuws te eten klaar. Vanavond hebben pasta gehad met een heerlijk kaassausje. Ik kom niet mager terug omdat ik niet genoeg te eten krijg. Misschien wel door alle buikspieroefeningen die ik hier met de dames doe. Ik heb ze eerst voor gek verklaard, wie gaat nou in Zuid-Afrika doen. Maar wat lachen we elke keer weer.

12 oktober
Vanmorgen zijn we naar ‘M Khonthu gegaan, directrice van Leseli. We kregen nog te horen of we zaterdag 13 oktober naar Bloemfontein zouden gaan. Nou inderdaad dat gingen we doen en we vertrekken om half 7 ’s ochtends. En dat in ons weekend! We hebben toen besloten dat we deze dag niet veel meer op school zouden doen. Omdat we aanstaande maandag zouden starten met opruimen en herinrichten van de lokalen. We zijn toen naar het centrum gereden en naar een groot overdek winkelcentrum. Hier konden we onze boodschappen doen en andere leuke dingen halen. Ik heb allemaal leuke zomerkleding en schoenen gehaald. Ik hoop dat ik het hier vaak kan dragen, het weer is hier op dit moment erg wisselend. Ene moment is het ontzettend warm en ander moment is het erg frisjes. En terug in NL kan ik de lange broek en een warme trui weer aan.

13 oktober
Vanmorgen ging onze wekker om half 6 .. Jeetje, is wel erg vroeg hoor. Zijn we niet meer gewend. Ze stonden om 6.15 al klaar met het busje voor onze hut,we gingen met zijn 8 mensen richting Bloemfontein. We waren rond 9 uur in Bloemfontein.

Voor de leraressen hier is dit echt een uitje, dus ze nemen het er dan ook echt van. We gingen veel supermarkten in en uit. Daarna nog naar een hele grote supermarkt, hier hebben we veel dingen gekocht voor de school en de kinderen. Van lesmateriaal tot speelgoed ..

Daarna nog naar een gereedschappenwinkel geweest, deze was heel groot. Was even zoeken naar de spullen die we nodig waren. Maar we hebben veel voor de houtgroep gekocht. Gaan vanaf volgende week daar ook bezig met schoonmaken en inrichten.

We zijn ook bij een heel groot overdek winkelcentrum geweest, hier liepen heel veel blanken rond. Ik had niet echt het gevoel dat ik in Zuid-Afrika was. Maar het is echt zo, we zijn gewoon in Zuid-Afrika!!
We hebben hier veel leuke dingen gekocht voor ons zelf en zijn met allen ergens wat gaan eten. Ze kiezen hier de raarste tijden uit om te eten, dit zijn wij niet gewend in Nederland. Maar we doen leuk mee. De Zuid-Afrikaanse taal lijkt heel veel op Nederlands, dus we konden het allemaal een klein beetje verstaan. Mensen begonnen dan ook Zuid-Afrikaans te praten toen ze hoorde dat wij uit Nederland kwamen. Grappig om te horen.

Naar een hele dag rond te lopen in Bloemfontein gingen we rond 16.00 toch eindelijk naar huis. Het was vandaag ontzettend warm en dan lopen wij de meeste van de tijd binnen of zitten wij in het busje. Dat was erg jammer .. Wij hopen op meer van deze dagen. Want heel veel warme dagen hebben wij hier nog niet gehad. Om 7 uur waren we dan eindelijk weer bij onze hut. Nog even naar huis gebeld, leuk om mij familie weer te horen. Weer een fijn gevoel! Door de telefoontjes die wij vanavond gedaan hadden kwamen Ellen en ik er achter dat onze opa & oma’s familie van elkaar zijn. Ze hadden vanavond een familiereünie en ze hadden al een hele poos over ons gepraat. Leuk!!

14 oktober
Vanmorgen heerlijk rustig aangedaan, we hebben weekend! Ik ontbijt hier nu elke ochtend wat ik in Nederland nooit doe. Ik leer het nog wel .. Haha!! Zijn vanmorgen naar het internetcafé geweest, leuk om alle berichtjes en reacties op waarbenjij.nu te lezen. Iedereen leeft met je mee en volg je fanatiek. Super leuk.

Zijn daarna met zijn drieën naar een pizzeria geweest. Was weer gezellig met de dames. We hebben genoeg tijd om allemaal leuke dingen te doen. Veel mensen van de school geven ons ook tips waar we een keer naar toe moeten of wat we echt moeten gaan bekijken. Dit gaan we ook zeker doen.

Eind van de middag stond er een klein kereltje naast onze hut, hij is denk ik net 1 jaar geweest. Zo lief ventje, maar zo verlegen. Hij kwam stapje voor stapje bij ons en toen we met een ballon kwamen, kwam de rest van de kinderen er ook bij. Deze moesten natuurlijk ook een ballon en ik had nog bellenblazers. We hebben iedereen op de foto gezet, zo leuk. Want deze kinderen hebben bijna geen speelgoed om mee te spelen en dan is een ballon heel wat. Het kleine kereltje was toen ook niet meer verlegen en deed leuk mee.

15 oktober
Vanmorgen weer van de afgelopen dagen in mijn boekje geschreven. Leuk om dit te doen, want als ik thuis ben heb ik een boekje vol verhalen en aandenken aan Zuid-Afrika!! We hebben vanmorgen een klaslokaal schoolgemaakt en opnieuw ingericht. Ondertussen bedachten we ons dat we nog niet alles hadden om dit lokaal in te richten. We zijn toen naar het centrum gereden, hebben hier nog meer spullen gehaald voor de school. De leraressen hier weten ook wel wat ze willen, dus ze noemen dan ook heel veel op. We kijken wat we mee kunnen nemen.

Helaas hebben we niet alles gevonden, dan moeten we een andere keer nog maar een keer op pad. Winkelen vinden wij helemaal niet erg. Is erg leuk om te doen, vooral omdat je het geld hebt en je weet waar voor je het doet. Daarna hebben we het hele lokaal opnieuw ingericht en de muren allemaal leuk aangekleed. We zijn erg benieuwd wat ze van het lokaal vinden.

Vanavond onze vaste avondritueel .. Eten, daarna sporten en douchen. Ik snap nog steeds niet waarom ik mee doe met buikspieroefeningen. Haha! Maar ag, ik doe gewoon fanatiek mee.

16 oktober
Vanmorgen zijn we naar de leraressen geweest om te kijken wat ze van de verandering vonden. Nou ze waren helemaal enthousiast en erg blij. Ook de kinderen waren erg blij. Iedereen moest hun lokaal bekijken, zo trots waren ze er op. Ik hoop dat ze alles ook netjes houden en alle nieuwe dingen gaan gebruiken. Wij gaan vanaf volgende week ook starten met activiteiten en maken we gebruik van de nieuwe spullen die wij gekocht hebben.

We zijn daarna naar Ladybrand gereden om hier nog meer spullen te halen voor de school. We willen graag opbergboxen hebben om alle spullen bij elkaar te houden. Maar in Lesotho kunnen wij die nergens vinden. Dus dan moeten we buiten Lesotho gaan zoeken, in Zuid-Afrika. Wat een drukte om Lesotho uit te gaan .. Een uur later waren we dan eindelijk over de grens.

We hebben in Ladybrand veel nieuwe spullen kunnen vinden voor de school. En het belangrijkste de boxen. En veel andere dingen van ons lijstje .. Morgen gaan we beginnen met de andere klaslokalen schoonmaken en opnieuw inrichten.

Dit was weer een verslag vanuit Lesotho!! Ik hoop dat jullie het weer een leuk verslag vonden. Ik heb het hier nog steeds naar mijn zin en geniet elke dag weer van het feit dat ik in Zuid-Afrika ben.

• 17 Oktober 2012 - 14:16

Marten:

Jullie hebben t wel naar jullie zin zo te lezen! Goed bezig en have fun

• 17 Oktober 2012 - 19:30

Manon Korblet:

Hey!

Wat leuk om je verhalen te lezen!
    Sommige dingen zijn zo herkenbaar van de tijd dat ik in Gambia zat!
    Heel veel succes nog en geniet er van!
    Voor dat je het weet ben je weer terug...

Groetjes, Manon Korblet

• 18 Oktober 2012 - 14:54

Renate:

wauw wat een mooi verhaal weer.
    geniet
    groetjes

• 18 Oktober 2012 - 14:54

Renate:

wauw wat een mooi verhaal weer.
    geniet
    groetjes

• 20 Oktober 2012 - 17:04

Alie Piersma:

Wat zijn jullie er druk mee, boodschappen, lokalen indelen, oefeningen doen, en ook nog weekend houden. Fijn dat het allemaal goed gaat en dat je geniet, houden zo. Succes verder, tot het volgende verslag.

• 20 Oktober 2012 - 19:28

ALLARD,SASKIA,DAAN EN SANNE:

Lieve Paulien,

Wat een mooi reisverslag heb je tot nu toe geschreven geweldig, wat zullen jullie trots op jullie zelf zijn. En dat mag ook wel, jullie verrichten geweldig werk.
    Wij willen even van deze kant van de wereld laten weten dat we heel trots op je zijn, en heel veel plezier nog. Geniet ervan he, maar we zullen ook blij zijn als het weer 1 december is en dat jullie weer gewoon in nederland zijn.

Veel succes en veel plezier nog.

Dikke kus van Allard en Saskia en

Heel veel knuffels van Daan en Sanne!

• 21 Oktober 2012 - 12:48

Ank De Ruiter:

Paulien,

steeds weer fijn om te lezen wat jullie allemaal voor goeds doen daar. en dat je het
    nog steed naar de zin hebt daar. ga er nog een paar weken mee door. je mist het straks nog als je thuis bent. Gr Hans en Ank..

• 21 Oktober 2012 - 22:04

Jouw Vader En Moeder:

Hallo Paulien wat zijn wij trots op jouw en je collega s.Wat een super leuk verslag weer ,wat zijn jullie er druk mee .Dat die kinderen al blij zijn met een ballon en belleblaasers onbegrijpelijk en mooi.wij wensen jullie nog een hele fijne tijd daar ,en ga zo door met jullie vrijwillegerswerk.Wij verheugen ons al op het volgende verslag.Groeten pa en ma ,Wilco ,Patrick.

• 22 Oktober 2012 - 09:38

Arjan, Bianca Merle. Bjern En Diede:

hallo paulien en de rest van de meiden, super verslag hoor, een lust om te lezen. goed bezig hoor met die buikspieroefeningen, je komt straks strak en gespierd terug denk ik.
    maar dames nog heel veel plezier gewenst, geniet nog enorm van deze mooie tijd en doe natuurlijk hele mooie ervaringen op, groetjes van ons allemaal.

• 22 Oktober 2012 - 12:24

Paulien :

Heeeee ..

Wat leuk om alle leuke reacties te lezen. Ik ben zelf ook trots op mijzelf en mijn 'collega's, nu wel vriendinnen geworden. We maken zoveel samen mee, ontzettend gaaf.

Ik geniet hier nog elke dag, ook al is het wel eens moeilijk. Genieten genieten en nog meer genieten.
    Bedankt voor alle leuke reacties ..

Knuffel en kusjes allemaal terug.

Paulien

• 25 Oktober 2012 - 14:36

Henk En Alie Kelder:

Hallo paulien zo ver weg en toch dichtbij wat een leuk verslag en kijken uit naar het volgende.groeten uit Gramsbergen.

• 29 Oktober 2012 - 11:53

Inge:

Hallo Paulien,

Met veel plezier je verhaal gelezen. Je hebt het wel naar je zin volgens mij.
    Geniet maar lekker van het Afrikaanse avontuur! Hier in Nederland is de herftst in volle gang.
    Vandaag een natte dag!Dus lekker genieten van de zon daar, en doe het op z'n afrikaans: rustig aan!!
    Veel plezier en tot horens.

Groet Inge