De tijd gaat hier snel .. Alweer 4 weken. - Reisverslag uit Maseru, Lesotho van Paulien Hakkers - WaarBenJij.nu De tijd gaat hier snel .. Alweer 4 weken. - Reisverslag uit Maseru, Lesotho van Paulien Hakkers - WaarBenJij.nu

De tijd gaat hier snel .. Alweer 4 weken.

Blijf op de hoogte en volg Paulien

26 Oktober 2012 | Lesotho, Maseru

20 Oktober:
Naar een drukke week met schoonmaken en opnieuw inrichten van de lokalen kunnen wij dan eindelijk zeggen dat we weekend hebben. Gewoon doen waar we zin in hebben. Je krijgt nu wel het tempo van de Zuid-Afrikanen, alles op een heel rustig tempo. Maar met werken zijn we soms te snel.

Vanmorgen zijn we met de auto richting Roma gereden, hier gingen we de bergen in. Totdat onze auto het niet meer trok, we moesten in de 2 de berg op. En dat ging nog met moeite. We hebben toen besloten om te draaien. Dit moest midden op de weg, want we konden nergens anders draaien. Het was even zweten maar het is ons gelukt. Daarna zijn we nog naar een ander dorpje gereden, dit dorpje was nog erger dan waar wij verbleven in Maseru. Veel viezigheid langs de weg en alles zag er oud uit. We zijn ook weer snel terug gereden naar Maseru.

Vanavond tijdens de afwas kregen we onverwachts bezoek uit Nederland van Huub van de Voorde en zijn vrouw Diana. We wisten wel dat ze kwamen maar we hadden ze zondag verwacht. Erg leuk om ze te zien. Nu kun je gewoon Nederlands praten en hoeft je niet Engels te praten. En ze weten precies waar wij het over hebben als wij over de school praten. De problemen die wij hier zien en waar zij en wij allemaal hier tegen aan lopen. Huub en Diana begrijpen ons helemaal. Maar alles veranderen lukt toch niet, je kunt de mensen hier ook niet veranderen. Ze blijven op een rustig tempo doorgaan. Rond half 9 zijn Huub en Diana naar hun hotel gegaan. Daar zaten we dan, zaterdagavond en geen wijn. We zijn toen nog in de auto gestapt en hebben wijn opgehaald. Met een filmpje, muziek en veel wijn was het zo 4 uur voordat wij in bed lagen. We hebben veel gelachen en het was weer een gezellig avondje om niet te vergeten in het verre Zuid-Afrika!!

21 Oktober:
Vanochtend zijn Huub en Diana met ons meegegaan naar het internetcafé. Leuk om weer familie en vrienden te spreken, doet mij elke keer weer goed. Verder nog foto’s op facebook gezet en waarbenjij.nu gelezen. Ik heb veel trouwe volgers .. Super leuk om elke keer weer te lezen.

Vanmiddag zijn we samen met Huub en Diana wezen lunchen bij Maseru sun ( ook wel Kabana ). We hadden er heerlijk weer bij en zaten lekker op het terras. We hebben genoten van het weer en het eten. Ik verbaas mij soms nog dat wij hier zo goed te eten krijgen, we hebben niets te klagen.
Daarna nog een stuk rondgereden door Maseru, hoofdstad van Lesotho. Voor de mensen die het nog niet wisten. Haha! We zien elke keer wel weer een nieuw stukje van Lesotho, erg leuk. Het voetbalstadion van Maseru gezien, grappig zo hoog op een berg.

Rest van de zondag niet veel gedaan, lekker rustig aan gedaan. Als ik in Nederland het weekend vrij ben dan doe ik ook vaak niks op zondag. Alles mag en niets moet. Dat gebeurd hier wel vaker.
Wat wil je ook naar zo avondje als zaterdagavond ..

22 Oktober:
Vanochtend zijn we al vroeg begonnen met de oude keuken en toiletten schoonmaken. Jeetje, wat een viezigheid. Echt te ranzig voor woorden. Overal lag stof en dode beestjes. Gelukkig wordt de oude keuken niet meer gebruikt, Rob Geus zou deze keuken gelijk afkeuren. Wat een bende.

De toiletten zijn ook heel bijzonder. We hebben voor elk toilet nieuwe spullen gekocht, in de hoop dat de kinderen en leraressen dit gaan gebruiken. Naar alle viezigheid zijn we naar de stad geweest. De zoon van de directrice moest de stad in en we mochten wel met hem mee. We moesten nog ijsstokjes halen voor op de houtgroep, hier maken ze dan bijv. lampenkappen van. Wij wisten niet waar we moesten zijn, zonder hem hadden wij het niet gevonden.

Vanmiddag kwamen Huub en Diana ons vertellen dat we dinsdag ( morgen ) naar Malealea gaan. Dit moet heel bijzonder zijn. Als je in Zuid-Afrika bent moet je daar geweest zijn. Ik ben heel benieuwd wat we daar gaan aantreffen. Als het er zo eruit ziet zoals ze vertellen dan staat ons nog veel moois te wachten.

Verder vandaag hebben nog een weekendje weg geboekt in Zuid-Afrika. Wij gaan naar Bethlehem in een Lionsrock Lodge. Hier overnachten we 1 nacht en gaan dan overdag leeuwtjes eten geven en vasthouden. Dit moet zo ontzettend mooi zijn, ik heb er ook echt zin in. Iets om naar toe te leven. Vanavond zijn Huub en Diana bij ons wezen eten, het was weer een gezellig avondje.

23 Oktober:
Vanochtend zijn we al vroeg vertrokken naar Malealea. Ik had er ook echt zin in, gewoon even wat anders in een ander omgeving. We kwamen bij naar anderhalf uur op een onverharde weg en reden toen het ‘paradijs’ in. Nou zo zag het er ook uit. Super mooi om te zien, moeilijk om uit te leggen.
Het landschap zag er zo gaaf uit, zo mooi had ik nog nooit gezien. Daarna kwamen bij Malealea Lodge aan. Alles zag er zo kleurrijk uit en was heel mooi aangekleed. Nu snap ik waarom ze het, het paradijs noemen. We kregen een kamer met ieder een apart bed en een ‘normale’ douche. Waarvan we de douchekop niet in onze had hoefde te houden. En we hadden daar gewoon water. Wel tussen bepaalde tijden. Het huisje zag er van binnen en van buiten super uit. Met veel muurschilderingen.

Vanmiddag genoten van het heerlijk weertje. Ik ben helemaal verkleurd en dan word ik al snel vuurrood. En dat verneem je dan wel. En nog met zijn drieën een stuk rondgelopen in de omgeving. We hebben veel mooie dingen gezien. Erg bijzonder om dit mee te maken.

Om half 6 kwamen er mensen uit de omgeving dansen en zingen. Heel erg leuk om dit te zien. Ze doen dit speciaal voor de mensen die in het Malealea Lodge verblijven. Daarna kregen wij het avondeten, hier moesten we eten wat de pot schaft. Ze scheppen het voor je op en als je het laat staan is het niet netjes. Dus wat doe je dan .. Je moet dan wel. Gelukkig was het ook lekker.

Vanavond wilden we graag douchen, maar toen hadden we onverwachts een huisdier. Het was helaas geen spin, maar een salamander. En voor ons doen was het ook geen kleintje. Deze vind ik zelfs niet zo leuk. Maar hij moest toch uit de douche verwijderd worden. Het heeft even geduurd maar daarna konden we toch eindelijk douchen. Met dank aan Ilona!

24 Oktober:
Vanochtend waren we al vroeg wakker, want we moesten voor 9 uur ontbijten. Het was hier goed voor elkaar met het eten, je kon zoveel nemen als je wilde. Daarna zijn we samen met een gids en een paard de bergen in gegaan. Om een wandelroute van 2 uur te ondernemen. Ik mocht als eerste op een paard. Ik had dit nog nooit gedaan, maar wat leuk om te doen. Vond het wel eerst eng, want je moet opeens een berg op, stenen over en dan de bergen weer af. Gelukkig kon het paard mij houden. Dit is weer een ervaring om niet te vergeten. Want als je nog nooit op een paard heb gezeten en je gaat dan de bergen in vind ik ontzettend dapper. Haha!

We hebben veel mooie dingen in de bergen gezien. Zoiets vergeet ik mij hele leven niet weer. Midden in de bergen staat er een klein dorpje, met een paar kinderen. En een kind met een groep koeien of schapen. En verder niemand in de buurt te bekennen. Een hele vreemd ervaring maar super om dit mee te mogen maken. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar wij zijn echt in het paradijs geweest. Supergaaf!! En natuurlijk nog een paar souvenirtjes meegenomen.

We waren voor deze twee dagen 125 euro kwijt voor drie personen. Hier zat een lunch, diner en ontbijt bij in. Dit is toch geen geld, daar heb ik net een overnachting voor in Nederland.

Naar ons avontuur op het paard zijn we weer richting Maseru gereden. Huub en ik kregen het nog over bungeejumping. Dit lijkt mij zo gaaf om te doen en dat kan dichtbij het Krugerpark waar wij de laatste week heen gaan om vakantie te houden. Ik zou dit heel graag willen, dus wie weet.

Nou dit was weer een verslag vanuit Lesotho. Ik heb weer een aantal super mooie en indrukwekkende dagen gehad.

• 26 Oktober 2012 - 13:21

Carolien:

Het is weer leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven.... Heb t stukje in de krant ook gelezen!!

Ben heel benieuwd of je gaat bungeejumpen... Je hebt t er vaak over gehad, zou wel heel stoer zijn :)

Veel plezier nog, kus!

• 26 Oktober 2012 - 18:30

H Hakkers [ Pa ]:

zo te lezen zou je zeggen komt ze noch wel weer naar huis toe
    ben erg blij dat het jullie daar goed gaat
    zolang duurt het niet meer dan zien we elkaar weer
    dus blijf met elkaar genieten met alles wat jullie doen
    zorg goed voor elkaar blijf plezier houden.
    laat naar het volgend verslag wel weer iets van me horen.

dikke kus pa ma

ps denk goed na bij dat bungeejumpgeval denk aan pa

doei

• 27 Oktober 2012 - 10:44

Alie Kosse:

Hoi Paulien,

Wat weer een leuk verhaal, ja S.A. is fantastisch dat kun je alleen weten als je er geweest bent.
    Ik zou zo weer terug willen, geniet lekker tussen het werk door, dit is iets wat ze je nooit weer afpakken.
    In de Toren stond ook een stukje van jullie, leuk om te lezen !
    Op de Vlasakkerkamp vroegen ze van de week al of je al gauw terug kwam.
    Haha zeg ik ze is nog maar op de helft, veel plezier nog
    groetjes Alie

• 28 Oktober 2012 - 13:16

Joyce Horsman:

Hey Paulien,

ook hier jullie verhalen gelezen, leuk om op de hoogte te blijven!
    Veel plezier met alles wat jullie nog gaan doen daar!!

X Joyce

• 28 Oktober 2012 - 13:51

Patricia Bannink:

Hoi Paulien,
    Wat een leuke verhalen en wat een belevingen, echt leuk.
    Geniet er nog van, voor je het weet ben je weer thuis.
    Heel veel plezier daar nog en let goed op jezelf en je vriendinnen.
    Groetjes Patricia, Sylvester, Naomi en Lisanne.

• 31 Oktober 2012 - 16:26

Iris:

Hoi Paul,

Ik heb het weer gelezen hoor!!
    Had niet eerder tijd. Veel leuke dingen gedaan dus!!
    En heel veel plezier dit weekend als je weggaat!!

Dikke kus Iris!!!!

• 01 November 2012 - 18:20

Alie Piersma:

Dag Paulien.
    Ik liep wat achter met je blog,maar ben nu weer op de hoogte.
    Merk en lees wel dat jullie je nog prima vermaken.
    Het is en blijft ook een hele onderneming. Enja je moet alles meemaken niet?
    Vakantie houden, genieten van de weekenden, wijntje, laat op bed, het hoort er allemaal bij.
    Blijf lekker genieten van het land, stad, omgeving, vrije tijd en je vriendinnen. En de dingen waarvoor jullie gekomen zijn.
    Groeten uit het Hoge noorden. Alie