Eerste week in Lesotho!! - Reisverslag uit Maseru, Lesotho van Paulien Hakkers - WaarBenJij.nu Eerste week in Lesotho!! - Reisverslag uit Maseru, Lesotho van Paulien Hakkers - WaarBenJij.nu

Eerste week in Lesotho!!

Blijf op de hoogte en volg Paulien

06 Oktober 2012 | Lesotho, Maseru

Zondag 30 september was het dan zo ver. Naar Lesotho in Zuid-Afrika!! Ik had hier zo lang naar toe geleefd. Dit is iets wat ik altijd al gewild had. Nu ging het eindelijk gebeuren. Super gaaf!!

Om 13.15 waren mijn vriendinnen, familie en natuurlijk opa & oma er om afscheid te namen voor 2 maand. Jeetje, wat is afscheid nemen vreselijk!! Dan zie je hoeveel mensen om je geven. Erg lief allemaal!

Mijn ouders, broers, vriendinnen en familie brachten mij naar schiphol. We hadden 2 busjes volgeladen. Was erg gezellig!

Rond 16.00 moesten we ook afscheid nemen van de rest van de familie & vrienden. Dit viel best zwaar. Maar ik wist ook waar ik het voor deed. Een ervaring die ik mijn leven lang niet ga vergeten.

Om half 7 zaten we in het vliegtuig richting Frankfurt. Dit uurtje was zo voorbij. Daarna moesten we tot 22.15 wachten om rechtstreeks naar Johannesburg te vliegen. We hadden het super goed voor elkaar. Zaten in een heel groot vliegtuig met alle gemakken voorzien. Een eigen tv scherm, met films & muziek. En er was genoeg eten en drinken aan boord. De tijd ging voor mij erg snel. Wel jammer dat slapen in een vliegtuig niet zo comfortabel is.

Eenmaal in Johannesburg aangekomen moesten we door de paspoortcontrole. Dit duurde een poosje en gelukkig mochten we het land in. De koffers hadden we ook snel te pakken. Daarna hebben we nog rond gelopen op het vliegveld en aantal dingen gekocht. Zoals een sim-kaart voor beter bereik. Helaas is dit niet het geval, we moeten geluk hebben met het bereik hier. Toen hebben we onze huurauto opgehaald. In de parkeergarage stond onze auto klaar: Een Chevrolet Spark! We hebben onze auto ingeladen en toen mocht Ellen het spits afbijten. Rijden in Zuid-Afrika!! Dit ging top!

We hebben tijdens het autorijden al veel gezien. Wat hebben wij het toch super goed voor elkaar in Nederland. De mensen heir leven op straat of in een oud kapot mini huisje, heel vreemd om dat te zien. Terwijl wij in Nederland in een mooi fatsoenlijk huis mogen leven. Ze zijn hier ook erg vriendelijk, ook niet onbelangrijk.

We moesten tijdens het rijden naar Lesotho over een weg met ontzettend veel gaten in de weg. Huub van de Voorde kreeg op deze weg regelmatig een lekke band. Dus dat kon ons ook overkomen. Ik mocht dit stuk rijden. Erg leuk! De een naar de ander zat naast mij te schreeuwen: Pas op!! Daar heb je er weer een. Hahah! Gelukkig zijn we zonder lekke band deze weg overgekomen.

Toen moesten we Lesotho nog in. Een land in Zuid-Afrika waar het ontzettend druk was. Waarschijnlijk omdat het de tijd was dat iedereen vrij was van werk. Onze paspoort moest daar gecontroleerd worden. Dit heeft een poosje geduurd en toen mochten we het land in. Het begon al wat schemerig te worden.

Eenmaal in Lesotho keken we onze ogen uit. Wat een mensen en een omgeving. Toen moesten we een grote rotonde over, deze hebben we in 1x gedaan. Top gedaan Ilona!

Rond half 8 waren we bij onze hut. Dit was in het donker wel even zoeken. Maar hebben het eigenlijk erg snel gevonden. We wilden gelijk onze familie bellen, ik kreeg ze eigenlijk vrij snel te pakken. Wat waren ze blij en wat fijn om ze even te horen. Helaas is het bereik wat minder en vallen telefoon gesprekken weg en smsjes worden niet altijd verzonden. We moeten met het bereik geluk hebben, blij met facebook!

We hebben ons vanavond heerlijk gedouched, wat was dat fijn naar zo lange & warme reis. De douche tegels vielen al gelijk van de muur. Haha! Mis mijn douche nu al!! Rond half 11 lagen we heerlijk in ons bed.

2 oktober werden we rond 10 uur wakker. We hadden alle drie heerlijk geslapen. Dat is hier ook altijd maar afwachten. Dit houd ik wel 2 maandjes vol, maar dan wil ik ook mijn eigen bedje terug. Onze ochtend begon gelijk al goed, geen water en daardoor de wc ook verstopt. Ze waren hier buiten aan het sproeien, vandaar dat wij geen water hadden. We wisten dat dit kon gebeuren, maar toch was het wel even vervelend. Wanneer het sproeien klaar was, hadden wij weer water.

We zijn daarna richting de supermarkt gereden. Wat een mensen lopen hier langs en over de weg. In de supermarkt werden we door velen aangekeken. Of dit kwam omdat we blank waren of omdat we zoveel boodschappen deden .. Ik denk beiden! Ze bedankten ons zelfs dat we boodschappen deden bij hun in de supermarkt. Bij onze auto stonden ook allemaal mensen, ze hadden op onze auto gepast. Ze wilden hier wat voor hebben. We zijn ingestapt en weggereden.

Eenmaal bj de hut heb ik voor ons allemaal een eitje gebakken. Nou, het smaakte heerlijk. Wij komen hier niet om van de honger.

Aan het eind van de middag zijn we richting een internetcafe reden. We wilden graag een stukje plaatsen op waarbenjij.nu. Maar dat is niet gelukt. Wanener jullie dit lezen hebben we het weer geprobeerd en is het wel gelukt. Wel hebben we kunnen facebooken, ook niet geheel onbelangrijk. Hier nog wat mensen gesproken, erg leuk!!

Ons avondeten was gebakken aardappeltjes, vissticks & een blik groente. Jammiejammie. Het smaakte goed! Na het eten een heerlijk douche genomen en daarna onder een deken met de meiden na gekletst. Totdat we bezoek kregen van een mega spin. Bah! Naar een paar pogingen had ik hem te pakken. Gelukkig is niet iedereen hier bang voor. Haha!

3 oktober was er weer een nieuwe dag begonnen. We hadden heerlijk geslapen en we zouden vanochtend naar M 'Khonthu gaan. Dit is de directrice van Leseli. We werden hartelijk ontvangen en ze was ontzettend blij dat we er waren. Ze hoopt dat wij hier de onderwijzers wat kunnen leren. We gaan ons best doen. Ik krijg nu nog meer zin om maandag te starten op de school. We werden aan een aantal gehandicapte kinderen voorgesteld. Ze waren blij ons te zien.

Vandaag verder vrij weinig gedaan. We hebben genoten van de heerlijk zon met een goed boek & muziek erbij. Ondertussen nog noodles gemaakt, dat kennen ze hier ook. Lekker hoor. Wat een leven hier, we zijn deze eerste week helemaal niks verplicht. De kinderen hebben hier nog vakantie, dus wij ook.

Vanavond hebben we mijn zijn drieen filmpjes gekekn. Was weer een gezellig avondje. We zijn tegen 9 uur naar bed gegaan, haha! Volgens mij waren we moe van een dagje niks doen.

4 oktober hebben we heerlijk uitgeslapen. 11.15 werden we wakker. Ag, we hebben nog vakantie. We zijn vanochtend richting de bergen gereden, wat ontzettend gaaf om dat van dichtbij te zien. Wat een mooi landschap hier. Ook erg indrukwekkend om te zien hoe mensen hier leven. Naar al het moois in de bergen zijn we teruggereden naar het centrum. We moesten nog boodschappen halen. Ook hebben we veel van de cultuur gezien. Kinderen die hier bedelen om geld en eten, terwijl wij in Nederland gemakkelijk wat eten weggooien. Heel vreemd, maar dat is de realiteit.

Eenmaal bij de hut kwamen er allemaal kinderen voorbij, wij wilden graag een foto van deze schattige kindjes. Wij zijn samen met ze op de foto gegaan. Erg lief!!

Wij houden dagelijks onze verhalen bij op onze laptop of tablet en in ons mooie boekje. Vriendinnetjes nogmaals BEDANKT!! Onder het schrijven werd het wat schemerig, daarom wilde we een lamp aan doen. En je raad het al: Geen stroom. Dus de kaarsen gingen aan en de zaklampen kwamen te voorschijn. We konden hierdoor ook geen eten koken. Da maar een boterham en een blik fruit. Een aantal uur laten was er weer stroom, wij weer blij!!

We lagen net in bed en toen schreeuwde Ellen: Een spin!! Verdorie, ik mocht mijn bed weer uit. Nadat de spin gedoodt was kon ik ook heerlijk slapen.

5 oktober was alweer aangebroken. Wat gaat de tijd hier snel, vooral met zoveel vrije tijd is het wel fijn. Natuurlijk wil ik nog niet naar huis. We hebben nog tot 1 december.

We zijn naar het ontbijt richting het centrum gereden. We wilde bepaalde winkeltjes van binnen zien. Zo heb ik een shirtje van 5 euro gekocht en een legging van 4 euro. Het is hier allemaal veel goedkoper dan in Nederland. Ook zijn we in Basotho Head geweest. Een museum over Lesotho. Dit is vernoemd naar een berg in Lesotho.

Vanmiddag nog een rondje met Ilona over het schoolterrein gelopen. We mochten een aantal gebouwen van binnen bekijken. De een ziet er beter uit dan de ander, interessant om dit te zien. Eenmaal weer terug bij de hut, zijn we ieder ons eigen gang gegaan.

We hebben vanavond paste gehad met gehakt uit blik en een pittig potje groente. Onze mond stond in vuur & vlam. Haha! Niet normaal. Maar het was weer heerlijk. We passen hier goed op ons zelf.

Nou dit was een heel verhaal over mijn eerste week in Lesotho. Zo te lezen heb ik het hier super naar mijn zin en hoeft niemand zich zorgen te maken. Over een weekje zet ik er weer wat op. Iedereen rustig aan doen en tot snel!!

XXXX

• 06 Oktober 2012 - 12:16

Anne-loes:

Hoi Paulien,

Wat een groot verslag zeg! leuk om even wat te lezen hoe je het daar hebt.
    Je kunt dus lekker douchen en normaal eten, belangrijk toch? haha!:P

Veel succes nog.

xx

• 06 Oktober 2012 - 19:28

Alie Kosse:

Hoi Paulien,

Wat een leuk verslag, je beleeft zo nog eens wat. En mooie foto's!
    Zo herkenbaar allemaal!
    Je kan ook nog de Sani Pas op hoor, dan kom je in de hoogste Pub van Lesotho, bij het Basotavolk!
    Super genieten, met die lieve kindjes daar!
    Veel plezier hoor!

• 06 Oktober 2012 - 21:59

Carolien:

Heeey lieverd!!!!

Wat ontzettend leuk om een beetje mee te kunnen genieten van jouw ervaringen in Lesotho. Door de foto's krijg ik een mooi beeld van hoe het er daar uit ziet, jullie huisje is ook leuk zeg!! Maar spinnen?? Ieeehhh!!!
    Nou heel veel plezier hè.

Xx Caro

• 06 Oktober 2012 - 22:22

Pa En Ma:

Wat een mooie verslag en wat hebben jullie al veel gedaan.Leuk dat wij dit allemaal kunnen meelezen,Spinnen daar ben jij paulien niet bang voor gelukkig.Nou nog veel plezier hup naar het volgende verslag

• 07 Oktober 2012 - 21:10

Renate Nijzink:

Hoi Paulien,

Meid, gaaf wat je daar doet en beleeft!!! Geniet van je reis en alle indrukken die je daar opdoet. Je zult waarschijnlijk best heftige dingen zien en meemaken. Pas goed op jezelf en maak er wat moois van. Groeten van mij en speciaal van Roel:)

Renate

• 08 Oktober 2012 - 08:43

Tieme:

Hoi Paulien,
    Wat gaaf om te lezen en wat knap van jullie dat je dit allemaal doet. Super.
    Geen woorden, maar daden...!

groeten en veel plezier gewenst, Tieme

• 10 Oktober 2012 - 11:48

Paulien Hakkers:

Bedankt voor de leuke reacties.
    En Renate, was ontzettend lief. Groetjes zeker terug.
    Xx

• 13 Oktober 2012 - 15:20

Alie Piersma:

Dag Paulien.
    Via je moeder kan ik hier in Denemarken je verslagen volgen met "waar ben jij. nu"
    Dankzij de techniek is afstanden in wezen niks meer.
    Wat een geweldige ervaring om in Afrika je nuttig te kunnen maken.
    En in een andere cultuur te zijn.. Het gaat jullie vast wel lukken.
    Ook heb ik het kranteartikel kunnen lezen van jullie intervieuw.
    Ik blijf jullie volgen.
    Heel veel succes ook voor je collega,s.